Mensen uit Colombia met elkaar in gesprek

Als je al je goden inruilt voor de ware God

In het Bijbelboek Exodus lezen we hoe Mozes en Aäron aan het hof van farao een staf op de grond gooien. Op het moment dat de staf de grond raakt, wordt het een slang. Maar de farao draagt geleerden en tovenaars op hetzelfde kunstje te doen. En het lukt! Maar de slang van Mozes en Aäron eet de andere slangen op.

Animisme en de vervolgde kerk

Animisme is het aanbidden van materie als ‘het goddelijke’ en het toekennen van bovennatuurlijke krachten en machten aan ‘dode’ materie. Niet alleen in Zuid-Amerika, maar ook in Afrika en Azië komt vervolging vanuit het animisme voor. Het traditionele geloof is zo verweven met het dagelijks leven van mensen, dat het geloof in Here Jezus aannemen een grote klap betekent voor de gemeenschap. Ineens kiest iemand voor een andere ‘God’ en dat brengt het geestelijke, onzichtbare leven ernstig in de war, gelooft men. Open Doors ondersteunt christenen met een traditionele achtergrond door hen te trainen en te helpen.

Ooit geloofden Luisa en Rodrigo in geesten. Nu zijn ze volgelingen van Jezus.

Het geloof dat de geleerden en tovenaars hadden aan het hof van farao is nog springlevend. Overal ter wereld geloven mensen in bovennatuurlijke krachten. Voor hen is het raadplegen van tovenaars en heksen heel normaal. En aanhangers van het animisme – zoals dit geloof wordt genoemd – zijn niet gelukkig wanneer iemand uit hun gemeenschap de Here Jezus gaat volgen. Ontmoet Luisa* en Rodrigo, een echtpaar uit de binnenlanden van Colombia. Ooit geloofden ze in geesten en stemden ze de goden gunstig met allerlei rituelen. Maar nu zijn ze volgelingen van de Here Jezus. En dat kost hen veel.

Meer horen

Luisa en Rodrigo zijn Wounaan, inheemse Colombianen die leven in het grensgebied van Colombia en Panama. Jaren geleden kwam een evangelist naar het dorp van Luisa en Rodrigo. Zijn verhalen maakten Luisa enthousiast. Ze verlangde ernaar om meer te horen. Haar man Rodrigo was weinig thuis en hield zich vooral bezig met drinken, werken en andere vrouwen. Het duurde nog vier jaar voordat Luisa opnieuw iemand ontmoette die haar vertelde over de Here God. Niet veel later werd Luisa christen.

Liever niet veranderen

Rodrigo merkte de verandering in zijn vrouw op, maar wilde zelf liever niet veranderen. Hij wist dat als hij christen zou worden, hij zou moeten stoppen met zijn huidige manier van leven. En daar had hij geen zin in. Pas toen hij plotseling ziek werd en niet meer kon werken, besloot hij het geloof in de Here God een kans te geven. “Ik zet twee weken apart om te onderzoeken wie God is”, zei hij.

Het verlangen naar de Here God groeide en na verloop van tijd kwam ook Rodrigo tot geloof. Hij werd ook voorganger. De lokale oudsten van zijn stam waren niet blij en zeiden: “Nee, broer, je kunt geen voorganger worden, want je bent Wounaan. Als je het toch doet, dan straffen we je. Je kunt hier geen andere dingen geloven dan wat wij geloven.”

Onder druk

Luisa werkte op school en werd onder druk gezet. Andere docenten spraken negatief over haar en tijdens een openbare bijeenkomst dreigde de dorpsleiders haar baan af te pakken als zij en Rodrigo hun geloof in de Here Jezus niet zouden opgeven. Ook de kinderen van het echtpaar kwamen in de problemen vanwege hun geloof. De dochter van Luisa en Rodrigo kwam op een dag thuis en vertelde: “Pap, ik maak mijn huiswerk, maar de leraar kijkt niet eens naar mijn werk. Ik krijg geen cijfer. Hoe kan ik dan ooit overgaan naar het volgende jaar?” En ze bleef inderdaad zitten, omdat ze christen was.

Ze staan door hun nieuwe geloof compleet buiten de gemeenschap.

Via een evangelist, Fredy*, kwam het echtpaar in aanraking met medewerkers van Open Doors. Ze krijgen nu ondersteuning om een eigen bedrijf op te zetten. Daarmee zijn ze financieel onafhankelijk. En dat is belangrijk omdat zij door hun nieuwe geloof compleet buiten de gemeenschap staan. Daarnaast reizen Rodrigo en Luisa samen met Fredy en zijn gezin door de regio om andere Wounaan te vertellen over de Here Jezus. “Ik heb niet veel geld, maar het Woord van God is in mij. Ik voel me gesterkt en krachtig”, vertelt Rodrigo.

*Schuilnaam

Timoteo

‘Ik ben niet bang voor guerrillastrijders’

Op het moment dat de familie van de Colombiaanse Timóteo christen werd, nam de hele familie afscheid van een aantal animistische rituelen. Maar het nieuwe geloof en de daarbij horende nieuwe gewoontes vielen bij de rest van hun inheemse stam niet goed. De opa en vader van Timóteo weten allebei wat het is om een prijs te betalen voor je geloof. Ze werden vervolgd, bedreigd en zelfs vergiftigd. Toch gaven […]

Lees het verhaal
Laura

‘Ik wilde graag ergens veilig wonen’

Als op een dag een guerrillastrijder hun huis binnenkomt, verstoppen Laura*, haar moeder en zusjes zich. Want ze weten dat hij niets goed in de zin heeft. Verstopt in een slaapkamer begint hun moeder te bidden. De man opent deur na deur. Maar de deur naar hun schuilplaats blijft gesloten. Een wonder! Laura (22) uit Colombia groeide op in een christelijk gezin. Met haar zes broers en zussen vormen ze […]

Lees het verhaal
Open Doors Magazine 2024

Gratis Open Doors Magazine

Wil je meer weten over de vervolgde kerk? Vraag dan hieronder het gratis Open Doors Magazine aan. Je ontvangt het magazine zes keer per jaar per post, inclusief gebedskalender.  Bestel nu! Het Open Doors Magazine Het nieuwste nummer van ons magazine, dat rond 12 maart op je deurmat valt, staat in het teken van de vervolgde vrouwen. In dit nummer van het Open Doors-magazine lees je onder ander over Simin […]

Vraag ‘m nu aan!
Hand in hand

Schrijf je in voor de

Maande­lijkse inspiratie­mail

Bemoedigende getuigenissen

Laatste nieuws

Inspiratie voor jou

Aanmelden inspiratiemail

Scroll naar boven