Dangerous faith

Zoek je interessant en actueel Bijbelstudiemateriaal dat je perspectief op de Bijbel én deze tijd vernieuwt? Bestudeer het Bijbelboek Handelingen met Dangerous Faith en ontdek in negen avonden wat de Bijbel zegt over christenvervolging en de relevantie ervan in deze tijd. Dangerous Faith is gratis te gebruiken in jouw gemeente, kring, studentenvereniging of Bijbelstudiegroep.

Wil je een spreker uitnodigen die meer over dit onderwerp komt vertellen? Ook dat kan! Doe een aanvraag voor een Dangerous Faith avond via ons sprekersaanvraagformulier. Dan nemen we daarna zo snel mogelijk contact met je op.

Ga direct naar: Introductie | Sessie 1 | Sessie 2 | Sessie 3 | Sessie 4 | Sessie 5 | Sessie 6 | Sessie 7 | Sessie 8 | Over de sprekers

Introductie

Bijbel­studies over vervolg­ing

Het Bijbelboek Handelingen vertelt het bijzondere verhaal van de beste drie decennia van de vroege kerk. Beginnend bij de hemelvaart van Jezus Christus en de komst van de Heilige Geest, neemt Handelingen ons mee in een achtbaanrit vol wonderbaarlijke genezingen, explosieve kerkgroei en bijzondere bekeringen.

Sessie 1

‘En zijn deur stond altijd open’

Handelingen is misschien wel het meest dramatische Bijbelboek. Het gaat over vurige vlammen, bijzondere wonderen, martelaarschap, aan de dood ontsnappen, ruzies en meer. Maar voor we hiernaar gaan kijken, starten we onze studie van Handelingen op een onverwachte plek: aan het eind!

Sessie 2

‘En een wolk onttrok Hem aan hun ogen’

Aan het begin van Handelingen geeft de Here Jezus Zijn discipelen een ongelooflijk uitdagende taak. Hij zegt hen het evangelie tot aan de uiteinden van de aarde te verspreiden. Daarna verdwijnt Hij. En toch betekent dit niet dat de Here Jezus ons in de steek laat. Hij zegt juist: “Nu is het aan jullie om de onmogelijke dingen te doen die Ik deed!”

Sessie 3

‘Gods tempel is niet door mensen­handen gebouwd’

In hoofdstuk 7 van Handelingen komen we voor de eerste christelijke martelaar tegen. Stefanus, een Grieks-sprekende Jood die in Jeruzalem woont, wordt gestenigd.

Sessie 4

‘Er was verdruk­king nodig’

Als alles mis gaat, als de groei afneemt, als de vijand lijkt te winnen, als je zwakheden aan het licht komen, als kanker toeslaat, als de overheid striktere wetten instelt, als de omgekochte rechter ermee wegkomt, als de moordenaar vrijuit gaat.”

Sessie 5

De gelovigen lieten hem zakken in een mand

In de donkere nacht wordt een man door een venster naar buiten getakeld in een anderhalve meter brede mand. Zodra de mand de grond raakt, springt er een kalende man uit van een jaar of 30. Hij vlucht weg, de duisternis van de Arabische woestijn in.

Sessie 6

‘Ze werden christen genoemd’

Het kruis is vandaag de dag een van de bekendste symbolen ter wereld. Maar de vroege kerk gebruikte dit symbool niet. Ze praatten, natuurlijk, wel over waar het kruis voor stond: een boodschap van leven en dood. Voor de vroege kerk was het kruis een martelwerktuig. Ze gebruikte het niet in kunstwerken.

Sessie 7

‘Ze waren tenten­makers’

De apostel Paulus. Dat is hoe we hem kennen. Zijn naam was Paulus en hij was apostel. Maar Handelingen laat ons verder kijken. Paulus was tentenmaker van beroep. Deze baan gaf hem de vrijheid om rond te reizen en het evangelie te verspreiden. Als je een gevaarlijk geloof hebt, moet je bereid zijn in beweging te blijven.

Sessie 8

In elke stad dreigt vervol­ging

Hoofdstuk 20 en 21 van Handelingen beschrijven Paulus’ reis van Macedonië naar Jeruzalem. Onderweg bezoekt hij christenen in elke plaats die hij aandoet: Troas, Milete, Tyrus, Ptolemaïs en Caesarea. Tijdens deze reis waarschuwt men hem meerdere keren: wat hij doet is gevaarlijk en zijn vijanden wachten op hem in Jeruzalem!

Over de sprekers

Ronald Boyd-Macmillan is directeur onderzoek en strategie voor Open Doors International en hoogleraar Praktische Theologie in Lahore, Pakistan. Hij reist al 27 jaar naar vervolgde christenen op vijf continenten en is de schrijver van Volharden in geloof; een onthullende gids over de wereldwijde vervolging van de kerk.

Nick Page is historicus, spreker en schrijver van meer dan 70 boeken voor zowel volwassenen als kinderen. Hij schreef meerdere boeken over Bijbelse geschiedenis, waaronder: De Langste Week, The Wrong Messiah, The One Stop Bible Atlas, Revelation Road en Kingdom of Fools – a history of the early church.

Hand in hand

Schrijf je in voor de

Maande­lijkse inspiratie­mail

Bemoedigende getuigenissen

Laatste nieuws

Inspiratie voor jou

Aanmelden inspiratiemail

Scroll naar boven