Silva

Het verhaal van Silva

uit Irak

Het rode licht gaat aan, vingers worden op de lippen gelegd. Radio Saut al Salam (Stem van de Vrede) is live. De Iraakse Silva houdt van haar werk bij de christelijke zender in Qaraqosh. “Ik hoop dat onze programma’s mensen weer naar de kerk trekken.”


Silva vluchtte in 2007 uit Bagdad, waar ze als christen vervolgd werd. Nu woont ze in Shekhan, een stad op de Vlakte van Ninevé. Christenen in deze regio leden zwaar onder de terreur van IS. Velen waren jarenlang van huis en haard verdreven.

Misvattingen
Het radiostation waar Silva werkt, begon in 2003 met het uitzenden van christelijke programma’s. Het concept is simpel: geen politiek, geen conflicten. De verhalen gaan over de kerk, het christendom en het christelijke leven.

Het radiostation wil daarbij graag misvattingen over christenen uit de weg ruimen. “In onze programma’s laten we zien wie we werkelijk zijn. We laten de liefde zien die we hebben en we vechten tegen de haat die er is”, vertelt Silva’s directeur.

Onmisbaar
Silva’s hart gaat uit naar christenen die niet of nauwelijks meer naar kerk gaan. Ze hoopt hen te stimuleren een kerk op te zoeken. “Ik geloof dat de kerk onmisbaar is voor gelovigen. Samenkomen in een kerk is een van de belangrijkste manieren is waarop we onze Heer leren kennen.”

Handgeschreven Bijbel
Silva maakt graag reportages over kerkelijke activiteiten. Bijvoorbeeld over een handgeschreven Bijbel*, die een voorganger samen met christenen uit de regio maakt. “De inzet van media is een stimulans voor kerkelijke activiteiten. Ze krijgen zo een veel groter publiek”, legt Silva uit. “Ik wil graag de liefde laten zien die in de kerk zit.”

* Wist u dat er in het Open Doors Bezoekerscentrum ook een handgeschreven Bijbel ligt? Open Doors-oprichter Anne van der Bijl schreef op 7 september 1998 het eerste vers. Inmiddels zijn we al een heel eind op weg!

Dank- en gebedspunten

  • Dank voor de programma’s die Silva samen met haar collega’s maakt. Zij bemoedigen christenen in een door geweld verscheurd land en rusten hen toe.
  • Bid dat Silva’s werk tot zegen is voor vervolgde christenen in Irak.
  • Vraag of de Here God Silva beschermt in haar werk. Bid om wijsheid en creativiteit.
Scroll naar boven