Nala uit Somaliƫ

Het verhaal van Nala

uit Somaliƫ

Nala* (22) komt uit een gezin met negen kinderen. Haar oudste broer is de religieuze hoeder van het gezin. Waar de mannen grote vrijheden genieten, gelooft hij dat vrouwen nederig moeten zijn. Zij moeten volgens hem offers en lijden accepteren in hun leven. Hij behandelt Nala zo slecht, dat zij langzaam maar zeker het geloof in de islam kwijtraakt.

Maar Nala is een leergierige vrouw. Ze volgt lessen om te leren lezen. Ze zoekt een baantje en gebruikt het geld om verder te leren. Alles in het diepste geheimā€¦

Stiekem leren over de Here God

Op een dag leest Nala op social media een getuigenis van een Somalische moslim die zich bekeerde tot het christelijke geloof. GeĆÆntrigeerd gaat ze op zoek naar meer van dit soort verhalen. Daar voelt ze zich vervolgens zo schuldig over, dat ze aan het einde van elke dag alle gegevens van haar accounts wist ā€“ om ze de volgende dag toch weer op te zoeken. Zo leert Nala een vrouw kennen die haar vertelt over de Bijbel. Ze begint de Bijbel te lezen en laat zich uiteindelijk dopen.

Onder druk gezet

Maar haar familie wordt wantrouwig. Hoewel ze niet weten waar Nala mee bezig is, begrijpen ze dat haar geloof in Allah in gevaar is. Nala wordt opgesloten en op gewelddadige wijze onder druk gezet om terug te keren naar de islam. Zo worden er met opgerolde vellen papier teksten uit de Koran in haar oren getoeterd.

Uiteindelijk wordt ze uitgehuwelijkt aan een sjeik, om ervoor te zorgen dat ze bij de islam blijft. De dag voor haar huwelijk weet Nala echter te ontvluchten. Ze duikt onder bij vrienden, die haar de grens over helpen.

Het begin van een reis in geloof

Nala verloor haar huis, familie en land. Hoewel ze nu veilig is, is haar leven met de Here God nog maar net begonnen. Ze heeft mensen nodig die ze kan vertrouwen en die haar meer kunnen leren over het geloof.

Dank- en gebedspunten

  • Dank de Here God dat Nala wist te ontvluchten en nu veilig is.
  • Nala heeft veel meegemaakt. Bid om troost, hoop en herstel.
  • Bid dat Nala groeit in kennis van en liefde voor Gods woord.

* = schuilnaam

Scroll naar boven