Anne van der Bijl

Oprichter van Open Doors

Anne van der Bijl

Anne van der Bijl (1928 – 2022) is de oprichter van Open Doors. Internationaal stond hij bekend als Brother Andrew en kreeg hij de bijnaam God’s Smuggler, Gods smokkelaar, omdat hij Bijbels smokkelde naar landen waar dit boek verboden is.  

Vervolgde christenen steunen werd zijn missie toen hij in 1955 naar Polen reisde en zag hoe moeilijk geloofsgenoten achter het IJzeren Gordijn het hadden. De Bijbeltekst Openbaring 3:2 werd de leidraad in zijn werk: ‘Wees wakker en versterk het overige, dat dreigde te sterven’.  

Zijn eenmansmissie groeide uit tot een internationale organisatie waar wereldwijd meer dan 1.400 mensen werken. De boeken die hij schreef werden miljoenen keren verkocht. Anne van der Bijl is nog altijd een inspiratiebron voor christenen wereldwijd.  

Video

Wie was Anne?

Geen vervolgde christen mag alleen staan. Daarom reisde Anne van der Bijl de hele wereld over, om zijn broers en zussen in Christus te bemoedigen die om hun geloof vervolging of verdrukking ervaren.

Meer over Anne

Anne van der Bijl met gevouwen handen

Wie was Anne van der Bijl?

Anne van der Bijl (1928 – 2022) wordt in 1955 door God geroepen om zich te gaan inzetten voor vervolgde christenen. De Bijbeltekst uit Openbaring 3:2 is daarin leidend voor hem: ‘Wees wakker en versterk het overige, dat dreigde te sterven’. Anne van der Bijl reist de hele wereld over om zijn vervolgde broers en zussen op te zoeken. Zijn eenmansmissie groeit uit tot de organisatie Open Doors, waar wereldwijd […]

Lees meer
Kever Anne van der Bijl

Biografie van Anne van der Bijl

Anne van der Bijl reist in 1955 als jonge zendeling met een delegatie vanuit Nederland naar een communistisch jongerencongres in de Poolse hoofdstad Warschau. Daar treft hij een kerk in nood aan achter het IJzeren Gordijn, vragend om Bijbels. Brother Andrew, de naam die hij internationaal krijgt, leegt er zijn koffer met christelijke boeken.  In onderstaande tijdlijn ontdek je hoe die eenmansmissie van Anne van der Bijl uitgroeide tot Open […]

Lees meer over Anne

Wees wakker en versterk het overige, dat dreigde te sterven.

Openbaring 3:2

Boeken van Anne

Geïnspireerd worden door het leven van Anne van der Bijl? In zijn boeken vertelt hij over zijn ontmoetingen met vervolgde christenen en daagt hij je met lessen uit de Bijbel uit in jouw eigen geloofsleven!  

Ook leuk als cadeau!

Cover Gods smokkelaar

Anne van der Bijl

Gods Smokkelaar

In ‘Gods smokkelaar’ lees je het bijzondere verhaal van Anne van der Bijl. Hij vertelt hoe hij opgroeide in een klein dorp, maar door Gods stem te volgen op de meest onverwachte plekken terechtkwam.

Strijdvaardig boekcover

Anne van der Bijl

Strijdvaardig

Aan de hand van de levens, woorden en daden van deze van David, Elia, Jona, Mozes en Gideon leren we hoe we strijdvaardig kunnen worden, dienstbaar aan God en mensen, in een vijandige wereld.

Boekcover Als je leven je lief is

Anne van der Bijl

Als je leven je lief is

Christenen hebben een vijand, en die vijand vecht niet volgens de regels. De vraag is: wat is er voor nodig om de meedogenloze strijd om de ziel van de mens te winnen?

Anne van der Bijl in zijn auto met Gods smokkelaar

Laat je inspireren

7 levens­lessen van Anne

Anne van der Bijl liet zich in zijn missie voor de vervolgde kerk door niets en niemand tegenhouden. Als hij hoorde dat iets ‘onmogelijk’ was, motiveerde hem dat juist om zijn handen uit de mouwen te steken. Zijn visie en inspiratie blijven verrassend relevant voor vandaag. 

Benieuwd wat jij van zijn belangrijkste levenslessen kunt leren? Ontdek het in deze e-mailserie!  

ELKE WEEK EEN LEVENSLES IN JOUW MAILBOX?

"*" geeft vereiste velden aan

Aanhef*
Toestemming*

Uitspraken Anne van der Bijl

Anne van der Bijl deed vaak prikkelende uitspraken die ook vele jaren later meer dan de moeite waard zijn om te delen. Welke raakt jou?  

Inspiratie voor jou!

Scroll naar boven