Nacht van Gebed bord

Niet fliere­fluiten, maar bidden

Ieder jaar bidden honderden mensen in Nederland en Vlaanderen een nacht lang voor vervolgde christenen. Dit jaar, van vrijdag 31 mei op zaterdag 1 juni, is de 37e editie van de Nacht van Gebed. Hoe is dit fenomeen eigenlijk begonnen? En wat zijn redenen om een hele nacht op de knieën te gaan?

De allereerste Nacht van Gebed werd in 1988 in Ermelo gehouden. Het was het begin van een jarenlange traditie. Zes jaar na de eerste Nacht van Gebed waren er zestien kerken die mensen uit hun eigen omgeving uitnodigden om mee te doen. En zo groeide het aantal bidders dat deelnam aan de Nacht van Gebed.

In 2005 was de gebedsnacht uitgegroeid tot een evenement dat op 250 plaatsen en met zo’n vijfduizend bidders werd gehouden. Ben Hobrink, die deze eerste nacht organiseerde, vertelt: “Alles wat leeft, dat groeit. Het getuigenis van de vervolgde kerk dringt door tot je hart. Dat is altijd al zo geweest. We kunnen alleen maar danken dat het aantal bidders zo gegroeid is.”

1988

De eerste Nacht van Gebed te Ermelo

1994

Zestien kerken organiseren een Nacht van Gebed

2005

Op zo’n 250 gebedslocaties komen bidders samen

WAAROM IS ‘S NACHTS BIDDEN ZO BELANGRIJK?

Daar weet Open Doors-medewerker Klaas wel een antwoord op: “Veel christenen hebben het vooral ‘s nachts moeilijk. Onze broers en zussen kunnen vaak nachtenlang niet slapen, bijvoorbeeld omdat hun geliefden in de gevangenis zitten, omdat ze zich zorgen maken over hun kinderen of verstoten zijn door hun familie. En heb je er wel eens over nagedacht wat al het geweld en die nare ervaringen met iemand doen? Velen liggen wakker of durven niet te slapen omdat ze last hebben van afschuwelijke nachtmerries of diepe angsten. En dan hebben we het nog niet eens over gevangenen die eenzaam opgesloten zitten. In de stilte is het ontbreken van de nabijheid van hun familie extra pijnlijk. Door van (een deel van) je nachtrust af te zien ga je naast deze vervolgde broers en zussen staan.”

Van een nacht bidden knap je op geestelijk gebied enorm op.

Ben: “Aan het begin van de nacht zei ik altijd tegen mezelf: ‘Ik kan toch niet flierefluitend door het leven gaan en onbezorgd onder de wol kruipen terwijl mijn broers en zussen in een groot deel van de wereld zo’n hoge prijs betalen om hun geloof? Ik ga voor ze bidden!’ En ik moet eerlijk zeggen: van een nacht bidden knap je enorm op. Op geestelijk gebied bedoel ik dan. We zijn soms zo veel bezig met onszelf, dat we het gevaar lopen geestelijk in slaap te sukkelen. Terwijl Jezus ons juist oproept om te waken en te bidden!”

Deel van de strijd

Klaas: “Gebed is onzichtbaar, maar bidders zijn dat niet. Ik moet altijd denken aan het volgende beeld: bidders zijn eigenlijk een soort commandotroepen in het leger. Kleine aantallen, dappere mensen en doorzetters die in de oorlog achter het front gedropt worden om gevaarlijk werk te doen. Gevaarlijk en verborgen werk dat zo belangrijk is in de strijd! Die strijd, dat is natuurlijk de geestelijke strijd, het grote gevecht omdat Gods tegenstander Gods werk en Gods mensen aanvalt en probeert te breken. Als jij je handen vouwt, je ogen sluit en je hart en gedachten bij Hem bekend maakt, ben je onderdeel van de strijd. God is bij machte om wonderen te doen. Jakobus (5:16) schrijft immers dat onze gebeden krachtig zijn en hun uitwerking niet missen.”

Portret Klaas Muurling

MAAKT ONS GEBED WEL VERSCHIL?

Klaas vertelt bevlogen over de kracht van gebed. “Ons gebed doet ertoe, het is heel belangrijk. We dienen een God die onze gebeden hoort en verhoort, zelfs boven ons besef uit! Ik moet denken aan Petrus. Als hij in de gevangenis zit (Handelingen 12:5), lezen we dat de gemeente van Handelingen in die nacht ‘vol vuur voor hem bad’. De urgentie was groot, want als er geen wonder zou plaatsvinden, zou Petrus ter dood veroordeeld worden.

Het gebed van de gemeente had veel kracht. Petrus lag te slapen tussen twee bewakers, aan wie hij met kettingen was vastgeketend. Er verschenen engelen, zijn boeien vielen los en de deuren gingen vanzelf open. De wachters hadden zelfs niks door! Maar ook de bidders waren verrast dat hun gebed was verhoord en stonden perplex toen Petrus voor hun deur stond.

Ik zeg het ook vaak tegen mezelf, maar heb half niet door wat de Here God met mijn gebed kan doen. Hoe krachtig Hij is. Er zijn geen grenzen die ons gebed kunnen tegenhouden. Met ons gebed dringen we binnen in de Evin-gevangenis in Teheran (Iran), de werkkampen van Noord-Korea en in de harten van weggejaagde christenen in Afghanistan.”

Gedicht van een Russische gevangene

Gebed doet meer dan we denken of hopen. Het gedicht van Irina Ratoesjinskaja is daar een voorbeeld van. Ze zat zeven jaar in een Russisch werkkamp. Hoe hield ze dit vol?

Geloof me, vaak gebeurde dit: in isoleercellen, op winteravonden
kwam plotseling een gevoel van vreugde en warmte
Een onmiskenbaar woord van liefde.
En, terwijl ik de slaap niet kon vatten, wist ik ineengedoken tegen een ijskoude muur:
Iemand denkt op dit moment aan me en pleit voor me bij de Heer.
Geliefden, ik bedank jullie die de moed niet hebben verloren.
In het zwaarste uur in de gevangenis zouden wij dit alles zeker niet overleefd hebben – tot het uiterste, de hoofden opgeheven, ongebroken – zonder jullie moedige harten
die ons pad verlichtten.

DOE OOK MEE!

Meld je aan als organisator, jeugdleider of als bidder op een locatie in jouw buurt en ontvang alle materialen die je nodig hebt. Dit jaar is er ook speciaal materiaal voor kinderen en jongeren beschikbaar.

Fulani

Onheilspellende opmars in de Sahel

In de entreehal van het Open Doors-kantoor hangt een levensgrote foto van een kerkdienst in Soedan. ‘We worden geveld, maar gaan niet te gronde’, staat erbij. Profetische woorden over Afrika. Het aantal christenen in Afrika groeit explosief. Waren het er in 2005 al 410 miljoen, de verwachting is dat hun aantal in 2025 tot 733 miljoen zal oplopen. Dat is de helft van de Afrikaanse bevolking. Toch is het geen […]

Lees het verhaal
Mary

De moed van een jonge vrouw

54 dagen lang is ze een gevangene. Ze wordt misbruikt en onteerd. Maar de twintigjarige Mary* blijft haar belagers recht in de ogen kijken. “Weten jullie echt niet, dat wat jullie doen verkeerd is? Geef je leven aan Jezus!” Op een zondag zit Mary in de kerk als ze een geweerschot hoort. Ze weet dat dat maar één ding kan betekenen: het dorp wordt overvallen. Mary springt op en rent […]

Lees het verhaal
Open Doors Magazine 2024

Gratis Open Doors Magazine

Wil je meer weten over de vervolgde kerk? Vraag dan hieronder het gratis Open Doors Magazine aan. Je ontvangt het magazine zes keer per jaar per post, inclusief gebedskalender.  Bestel nu! Het Open Doors Magazine Het nieuwste nummer van ons magazine, dat rond 12 maart op je deurmat valt, staat in het teken van de vervolgde vrouwen. In dit nummer van het Open Doors-magazine lees je onder ander over Simin […]

Vraag ‘m nu aan!
Hand in hand

Schrijf je in voor de

Maande­lijkse inspiratie­mail

Bemoedigende getuigenissen

Laatste nieuws

Inspiratie voor jou

Aanmelden inspiratiemail

Scroll naar boven