Radio ministry in Noord-Korea

Evangelie in de ether

In Noord-Korea is de Bijbel een illegaal boek en wordt de leider vereerd als een god. Christen zijn is hier levensgevaarlijk en de overheid doet er alles aan om het christelijke geloof uit te roeien. Er is echter één gebied waar de overheid geen controle over heeft: de ether.

Door de donkere nachten van Noord-Korea klinken woorden van hoop. Gelovigen luisteren in het diepste geheim naar christelijke radioprogramma’s, die over de grens worden uitgezonden. Ze horen Bijbelteksten en preken, maar ook de bemoedigingen van christenen uit andere delen van de wereld. Deze bemoedigingen laten hen weten dat ze niet alleen staan in hun geloof. Dat ze niet vergeten zijn.

Tegenstand

Het uitzenden van en luisteren naar de programma’s gaat niet zonder slag of stoot. Hoewel de Noord-Koreaanse leiders de radiogolven moeilijk tegen kunnen houden, proberen ze wel de frequentie waarop de programma’s worden uitgezonden te verstoren. Als dit lukt, wordt de geluidskwaliteit zo slecht dat een andere frequentie moet worden gebruikt. Een ander probleem vormen de radio’s zelf. Het is voor een Noord-Koreaanse christen moeilijk om aan een radio te komen, maar ook om deze te laten repareren als hij kapot is, of zelfs om de batterijen te vervangen. Als ontdekt wordt dat je een radio bezit, word je gearresteerd, gevangen gezet of erger. Toch zijn veel geheime gelovigen in Noord-Korea bereid hun leven te riskeren om naar Gods Woord te luisteren.

Bemoediging

Toen Noord-Koreaanse luisteraars aangaven graag meer te horen over hun geestelijke broers en zussen over de hele wereld, ontstond het idee voor een nieuw programma. Dit programma deelt bemoedigingen van andere christenen en brengt nieuws over vervolgde christenen uit verschillende landen, zodat er voor hen kan worden gebeden.

De luisteraars waren diep ontroerd bij het horen van de bemoedigende berichten.

Noord-Koreaanse christenen staan vaak helemaal alleen in hun geloof. Het is moeilijk voor hen te vechten tegen de leugen dat ze alleen en vergeten zijn. Daarom waren de luisteraars diep ontroerd bij het horen van de bemoedigende berichten van hun wereldwijde familie in Christus.

Waardevol

De Noord-Koreaanse Min-Soo* hoorde het evangelie via een radioprogramma, toen hij op de vlucht was uit Noord-Korea. Nu, jaren later, preekt Min-Soo zelf over de radio. “We gebruiken deze programma’s om het Woord van God te verspreiden, in de hoop iedere burger van Noord-Korea met het evangelie te bereiken.” Hee-Jin*, een andere gevluchte christen uit Noord-Korea, vertelt hoe waardevol de programma’s zijn. “Ik denk dat er nog veel meer uitzendingen nodig zijn! En gebed. Laten we bidden voor de veiligheid van geheime gelovigen. Zij leiden een leven dat menselijkerwijs onmogelijk is.”

*Schuilnaam

Meer weten? Lees verder over de Ranglijst Christenvervolging of over de situatie in Noord-Korea.

Vrouwen met elkaar in gebed

‘Extreme vervolging vereist extreme liefde’

Rebecca werkt in het geheim onder Noord-Koreaanse vluchtelingen. Ondanks de gevaren reist ze naar afgelegen gebieden om vrouwen te bezoeken. “Anderen zijn gepakt en gevangengezet, maar het is een risico dat ik bereid ben te nemen om het evangelie te verkondigen.” Rebecca*, een veldwerker van Open Doors, werkt in het geheim onder Noord-Koreaanse vrouwen die gevlucht of verhandeld zijn en nu illegaal in China leven. Regelmatig reist ze naar het Chinese platteland […]

Lees het verhaal
Nacht van Gebed bord

Niet flierefluiten, maar bidden

Ieder jaar bidden honderden mensen in Nederland en Vlaanderen een nacht lang voor vervolgde christenen. Dit jaar, van vrijdag 31 mei op zaterdag 1 juni, is de 37e editie van de Nacht van Gebed. Hoe is dit fenomeen eigenlijk begonnen? En wat zijn redenen om een hele nacht op de knieën te gaan? De allereerste Nacht van Gebed werd in 1988 in Ermelo gehouden. Het was het begin van een […]

Lees het verhaal
Open Doors Magazine 2024

Gratis Open Doors Magazine

Wil je meer weten over de vervolgde kerk? Vraag dan hieronder het gratis Open Doors Magazine aan. Je ontvangt het magazine zes keer per jaar per post, inclusief gebedskalender.  Bestel nu! Het Open Doors Magazine Het nieuwste nummer van ons magazine, dat rond 12 maart op je deurmat valt, staat in het teken van de vervolgde vrouwen. In dit nummer van het Open Doors-magazine lees je onder ander over Simin […]

Vraag ‘m nu aan!
Hand in hand

Schrijf je in voor de

Maande­lijkse inspiratie­mail

Bemoedigende getuigenissen

Laatste nieuws

Inspiratie voor jou

Aanmelden inspiratiemail

Scroll naar boven