Klaas Muurling

5 vragen over gevangenschap

Cel nagebouwd in Open Doors Bezoekerscentrum

Vervolgde christenen in Eritrea weten wat het is om vanwege hun geloof gevangen te zitten in een zeecontainer. En christenen in Iran vrezen gevangenschap in de beruchte Evin-gevangenis in de hoofdstad Teheran. Om die werkelijkheid dichterbij te brengen, is er in het Open Doors Bezoekerscentrum een gevangenis nagebouwd. Klaas Muurling, die voor Open Doors vele vervolgde christenen opzocht, beantwoordt er vijf vragen over.

Waar denk jij aan als je de gevangenis in het Bezoekers­centrum ziet? 

“Samen met de achterban van Open Doors bidden we al heel lang voor christenen die gevangen zitten. Ik denk in eerste instantie aan al deze gevangen christenen. We bidden voor hen omdat we in Hebreeën 13:3 lezen: ‘Bekommer u om de gevangenen alsof u samen met hen gevangenzat’. De cel in het Bezoekerscentrum nodigt niet alleen uit aan hen te denken, maar vraagt je ook je in te beelden dat je zelf naast zo’n gevangene zit. Waar zou jij in zo’n situatie behoefte aan hebben? 

In het bezoekerscentrum willen we, onder andere met deze gevangenis, zichtbaar maken wat onze broers en zussen elders in de wereld overkomt. Er wordt hen groot onrecht aangedaan, terwijl het vaak juist goede burgers zijn. Het feit dat zij in de Here God geloven en hun prioriteit niet bij de overheid of de primaire religie in het land ligt, is voldoende om ze gevangen te zetten. Het is een wreed instrument.”

Heb je zelf te maken gehad met gevangen­schap tijdens je werk?

“Mijn vrouw en ik werden in 1986 gearresteerd omdat we Bijbels naar Rusland smokkelden. We werden aan de grens aangehouden en gedurende drie dagen door de Russische geheime dienst verhoord en onder druk gezet. ’s Nachts zaten we vast op een hotelkamer, we mochten niet naar huis bellen. Vermoedelijk werden we afgeluisterd.

We hebben iets geproefd van wat het betekent om gevangen te zitten.

Het was erg onzeker allemaal. Omdat wij de luxe hadden van een Nederlands paspoort mochten we uiteindelijk weer naar huis. Door deze gebeurtenis hebben we in het klein iets geproefd van wat het betekent om gevangen te zitten.” 

Wat hoop je dat bezoekers op deze plek ervaren?

“Er is natuurlijk een enorme kloof tussen een werkkamp in Noord-Korea en een paar tralies in ons Bezoekerscentrum. Toch hopen we dat de gevangenis iets bij je oproept wanneer je er even gaat zitten. Stel jezelf eens de vraag: ‘Wat als ík hier vijf of tien jaar zou zitten? Wat zou ik doen?’ Dan komt het hopelijk net iets dichterbij. 

Wat deze gevangenis trouwens ook bijzonder maakt, is dat er spullen staan van een Pakistaanse gevangene: Tahir Iqbal. Bezoekers zien zijn eigen eetgerei, Bijbel en notitieblokjes. Hij mocht in de gevangenis waar hij zat niet mee-eten met de islamitische gevangenen. Dat zou onrein zijn. Tahir was verlamd vanaf zijn middel en heeft anderhalf jaar in de gevangenis gezeten vanwege godslastering. Na anderhalf jaar is hij is op mysterieuze wijze verdwenen. Wij gaan ervanuit dat hij in de gevangenis is vermoord. 

We willen bezoekers ook een boodschap van hoop meegeven. Bijvoorbeeld door het verhaal van Irina, die in Rusland gevangen zat in een ijskoude cel. Ze ging gehurkt tegen een koude muur zitten en opeens werd zij overweldigd door een warmte die als een deken op haar viel. Irina wist op dat moment zeker dat er iemand voor haar aan het bidden was. Het is bijzonder hoe het in de gevangenis allemaal naast elkaar bestaat: het lijden, de getuigenis en de bemoediging. Het werk van de Here God gaat door.” 

“De tijd die ik met de Here Jezus in de gevangenis had, bracht me echte vrijheid. Jezus Christus is alles waard en we hebben, naar mijn mening, nog geen enkele prijs voor Hem hoeven betalen.” 

Taher uit Iran

Is er nog iemand die je is bijgebleven? 

“Gul Masih. Hij zat in Pakistan in de dodencel vanwege godslastering. Hij zou de gevangenis niet meer levend uitkomen. En al zou hem dat wel lukken, was hij daarbuiten zijn leven niet zeker. Als je in Pakistan een keer het stempel van godslastering hebt, kom je daar niet meer van af. Gul is met internationale hulp naar Duitsland gevlucht. Daar heb ik hem in 1995 gesproken. 

Als iedereen sliep, las hij uit zijn Bijbel en bad hij tot de Here God.

Het was een indrukwekkende ontmoeting. Hij vertelde hoe hij ondanks alles toch zijn geloof kon beleven in de gevangenis. Iedere nacht, als iedereen sliep, las hij uit zijn Bijbel en bad hij tot de Here God. Hij vertelde ook dat hij, daar in die donkere cel, de Here Jezus had ontmoet: een Man in witte kleren verscheen plotseling in zijn cel en zegende hem met opgeheven handen. Dat raakte hem zó. Het gaf hem nieuwe hoop.” 

Kan een gevangen­schap ook iets goeds opleveren?

“Iemand gevangenzetten is de ultieme manier hem of haar het zwijgen op te leggen. Dat maakt mensen wanhopig. In zo’n situatie staan mensen meer open voor het getuigenis van de Here Jezus. Juist in de gevangenis komen mensen tot geloof dankzij het getuigenis van christengevangenen.” 

Open Doors Bezoekerscentrum

Kom langs in het bezoekerscentrum!

Welkom in het Open Doors Bezoekers­centrum! Geïnspireerd worden door de vervolgde kerk? Beleven waar en hoe het werk van Open Doors ooit begon? Kom naar het Open Doors Bezoekerscentrum in Ermelo! Loop rond in het kantoor van ‘Gods smokkelaar’ Anne van der Bijl, de grondlegger van Open Doors. Sluit jezelf voor een paar minuten op in een gevangeniscel om van een medegelovige te horen hoe het is om vast te […]

Boek je ticket(s)
Cor Beukema

Wie was de grootste Bijbelsmokkelaar?

Denk je dat Anne van der Bijl, met zijn bijnaam Gods smokkelaar, de meeste Bijbels smokkelde voor Open Doors? Er is toch echt iemand anders die nog meer Bijbels naar vervolgde christenen bracht, in zijn vrachtwagen. Cor Beukema smokkelde honderdduizenden Bijbels naar Oost-Europa en daarmee is hij de grootste Bijbelsmokkelaar van Open Doors. In een interview blikt hij terug op zijn bijzondere missies.   “Ik heb het zelf nooit bijgehouden, ik […]

Lees het verhaal
Open Doors Magazine 2024

Gratis Open Doors Magazine

Wil je meer weten over de vervolgde kerk? Vraag dan hieronder het gratis Open Doors Magazine aan. Je ontvangt het magazine zes keer per jaar per post, inclusief gebedskalender.  Bestel nu! Het Open Doors Magazine Het nieuwste nummer van ons magazine, dat rond 12 maart op je deurmat valt, staat in het teken van de vervolgde vrouwen. In dit nummer van het Open Doors-magazine lees je onder ander over Simin […]

Vraag ‘m nu aan!
Scroll naar boven