Anne van der Bijl met gevouwen handen

Wie was Anne van der Bijl?

Anne van der Bijl (1928 – 2022) wordt in 1955 door God geroepen om zich te gaan inzetten voor vervolgde christenen. De Bijbeltekst uit Openbaring 3:2 is daarin leidend voor hem: ‘Wees wakker en versterk het overige, dat dreigde te sterven’. Anne van der Bijl reist de hele wereld over om zijn vervolgde broers en zussen op te zoeken. Zijn eenmansmissie groeit uit tot de organisatie Open Doors, waar wereldwijd nu meer dan 1.400 mensen werken.  

God’s Smuggler

Anne van der Bijl verwerft bekendheid als God’s Smuggler (Gods smokkelaar), omdat hij met zijn Volkswagen Kever Bijbels smokkelt naar landen waar de Bijbel een verboden boek is. Internationaal wordt hij bekend onder de naam ‘Brother Andrew’. Al in 1967 brengt hij met zijn geuzennaam als titel een autobiografie uit over zijn gevaarlijke smokkeloperaties. Hoewel het boek miljoenen keren over de toonbank gaat, komt het pas na zijn overlijden in 2022 in het Nederlands uit. Hij vindt dat hem in Nederland geen heldenstatus toegedicht moet worden. ‘Ik hoef niet op een voetstuk te worden geplaatst, ik ben maar een gewone man’, is zijn mening. 

Van Polen naar China en het Midden-Oosten 

Anne zoekt in de meer dan 60 jaar dat hij de vervolgde kerk dient in de meest onbereikbare plaatsen vervolgde christenen op, smokkelt Bijbels naar hen toe en pleit voor hen bij overheden en regeringsleiders. Zijn eerste reis maakt hij naar het toen nog communistische Polen. Daar ontdekt hij dat christenen zitten te springen om Bijbels. Hij leegt er zijn koffer met christelijke boeken: het is het nederige begin van Open Doors. Het werk breidt zich uit naar vele landen waar christenen worden vervolgd: van China en andere landen in Azië naar Afrika, Latijns-Amerika en het Midden-Oosten. 

“Als er nog één vervolgde christen gevangenzit, ben ik niet vrij.”

Anne van der Bijl

Internatio­nale organisatie

Stichting de Akker is de Wereld. Onder die naam brengt Anne van der Bijl zijn werk voor de vervolgde kerk in de beginjaren onder. Later verandert hij de naam in Kruistochten en weer later wordt de naam Open Doors. Inmiddels is Open Doors een internationale organisatie. In landen als Nederland, Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten wordt gevraagd om gebed, giften en betrokkenheid bij vervolgde christenen. In landen waar christenvervolging plaatsvindt, zorgen we dat christenen hulp krijgen.  

Kever Anne van der Bijl

Impact

Dankzij de financiële hulp van tienduizenden donateurs kon Open Doors in 2022 de volgende hulp bieden aan vervolgde christenen.

Onmogelijk als uitdaging 

Anne van der Bijl zwemt in zijn leven vaak tegen de stroom in. Als hij hoort dat iets ‘onmogelijk’ is, dan wordt hij juist gemotiveerd om de handen uit de mouwen te steken. Zo worden er in Project Parel in één nacht 1 miljoen Bijbels in het diepste geheim met een sleepboot in China afgeleverd, deelt Anne Bijbels uit in Saoedi-Arabië en is hij vastbesloten om leiders van islamitische terreurorganisaties over Jezus Christus te vertellen. Al lang voordat er een einde komt aan het lijden van christenen onder het communisme in de Sovjet-Unie verkondigt Anne van der Bijl dat christenen in de moslimwereld eenzelfde of nog een veel zwaarder lot gaat treffen. Hij krijgt gelijk.   

Project Parel Sleepboot Michael

Smokkelaars­gebed 

Gebed is ontzettend belangrijk voor Anne van der Bijl. Hij is een man van gebed en bidt tijdens reizen waarop hij Bijbels en christelijke boeken heeft verstopt in zijn auto voortdurend het ‘smokkelaarsgebed’:

“Heer, toen u op aarde was, maakte u blinde ogen ziend. Maak nu deze ziende ogen blind.”

Vandaag de dag beginnen medewerkers van Open Doors hun werkdag nog altijd in een gezamenlijke dagopening waarin gebed centraal staat. Gebed is ook het eerste waar Open Doors om vraagt als je betrokken wilt raken bij de vervolgde kerk

Handen Anne van der Bijl tijdens gebed

Speciale band met Pakistan

In september 2022 overlijdt Anne van der Bijl op 94-jarige leeftijd. In de jaren daarvoor trekt hij zich al steeds meer terug uit Open Doors. Zijn passie om vervolgde christenen bij te staan blijft echter onveranderd groot. Door zijn hoge leeftijd kan hij minder reizen. Op 90-jarige leeftijd reist hij voor de laatste keer naar Pakistan, het land waarmee hij een speciale band heeft.

Hij geeft er tijdens zijn leven vele kerkleiders onderwijs uit de Bijbel en heeft er banden met hooggeplaatste islamitische leiders met wie hij het evangelie deelt. Jarenlang doet hij pogingen om in contact te komen met Osama bin Laden. Hij is intens verdrietig als hij hoort dat de talibanleider om het leven is gebracht voordat hij hem over de Here Jezus heeft kunnen vertellen.   

Leider uit vervolgde kerk 

Al in de jaren ’80 geeft Anne van der Bijl het bestuurlijke stokje binnen Open Doors over en verzamelt hij mensen om zich heen die zijn missie voor de vervolgde kerk kunnen uitbouwen. Zijn gedachtegoed zit diep verankerd in Open Doors.

Ook na het overlijden van Anne van der Bijl gaat het werk om de vervolgde kerk te versterken onverminderd door. Het internationaal leiderschap van Open Doors is op dit moment in handen van Dan Ole Shani uit Kenia. Het is voor het eerst in de geschiedenis van Open Doors dat er een leider is aangesteld uit een land met een vervolgde kerk. Kenia valt net buiten de top-50 die op de Ranglijst Christenvervolging staat, maar er is wel degelijk sprake van vervolging.  

Meer over Anne van der Bijl

Anne van der Bijl op de Open Doors-dag

Levenslessen van Anne

Ontvang elke week een levensles in jouw ­e-mailbox Anne van der Bijl liet zich in zijn missie voor de vervolgde kerk door niets en niemand tegenhouden. Als hij hoorde dat iets ‘onmogelijk’ was, dan werd hij juist gemotiveerd om de handen uit de mouwen te steken. Zijn visie en inspiratie van jaren terug is vaak verrassend relevant voor vandaag. Benieuwd wat jij van zijn belangrijkste levenslessen kunt leren? Meld je […]

Lees meer
Kever Anne van der Bijl

Biografie van Anne van der Bijl

Anne van der Bijl reist in 1955 als jonge zendeling met een delegatie vanuit Nederland naar een communistisch jongerencongres in de Poolse hoofdstad Warschau. Daar treft hij een kerk in nood aan achter het IJzeren Gordijn, vragend om Bijbels. Brother Andrew, de naam die hij internationaal krijgt, leegt er zijn koffer met christelijke boeken.  In onderstaande tijdlijn ontdek je hoe die eenmansmissie van Anne van der Bijl uitgroeide tot Open […]

Lees meer over Anne
Project Parel Sleepboot Michael

Drie hoogtepunten bij Open Doors 

In de bijna zeventig jaar dat Open Doors bestaat, zijn miljoenen vervolgde christenen voorzien van steun. Open Doors-oprichter Anne van der Bijl was altijd op zoek naar ‘zijn broers’, gebaseerd op Genesis 37:16. Daarmee bedoelde hij zijn broers en zussen in Christus. Hij liet zich door niets of niemand tegenhouden om het evangelie te verkondigen en vervolgde christenen te helpen. Dat leverde bijzondere momenten op. Drie gedenkwaardige gebeurtenissen op een […]

Lees meer
Hand in hand

Schrijf je in voor de

Maande­lijkse inspiratie­mail

Bemoedigende getuigenissen

Laatste nieuws

Inspiratie voor jou

Aanmelden inspiratiemail

Scroll naar boven