Christen in Malediven

De Malediven bestaan uit honderden eilanden. De bevolkingsdichtheid is er hoog, vooral op het hoofdeiland Male. De bevolking op de Malediven bestaat uit zeer hechte islamitische gemeenschappen, de sociale controle is dan ook groot. Houd je je niet aan de streng islamitische regels of kledingvoorschriften? Dan kun je worden lastiggevallen of gearresteerd. Christenen belijden het geloof daarom in het diepste geheim, velen leiden een dubbelleven.

Waarom worden christenen op de Malediven vervolgd?

De overheid claimt met trots dat het land voor 100 procent soennitisch islamitisch is, elke Maldiviër wordt door de overheid als moslim beschouwd. Geen enkele andere religie wordt erkend door de staat. Dat betekent dat alle inwoners zich moeten houden aan de islamitische voorschriften. Christenen leiden een teruggetrokken bestaan. Ze houden zich aan de islamitische leefregels, maar bidden in hun hart tot de Here Jezus. Christelijke arbeidsmigranten mogen samenkomen, maar hun bijeenkomsten worden nauwlettend gevolgd.

Burgerlijke vrijheden worden steeds verder ingeperkt op de Malediven. Zo is er strikte controle op media en het gebruik van sociale media. Er zijn zorgen dat de radicale islam voet aan de grond krijgt op de Malediven, omdat strijders terugkeren uit landen als Syrië. Zij kunnen een gevaar vormen voor christenen. 

Hoe is het leven voor christenen op de Malediven?

Er zijn weinig christenen op de Malediven, veel van hen kennen geen andere christenen. Door de sociale controle in het land is het moeilijk om anderen te ontmoeten of ergens ongezien af te spreken. Twee leden van dezelfde familie kunnen hierdoor christen zijn, zonder dat de ander het weet. Wie kun je vertrouwen? Het is hierdoor erg moeilijk voor de kerk om te groeien en om leiders op te leiden. De islam verlaten wordt als een doodzonde gezien op de Malediven. Christenen zijn daarom erg voorzichtig. Als ook maar iemand iets merkt, kan dit worden gemeld aan moslimleiders en autoriteiten. Het staatsburgerschap kan hen worden ontnomen en ze kunnen zelfs de doodstraf opgelegd krijgen. Veel christenen kunnen de druk niet aan en proberen in het buitenland een nieuw leven op te bouwen.

Buitenlandse christenen houden bijeenkomsten op privélocaties. Zij mogen niet met de lokale bevolking of inheemse bekeerlingen praten over het christelijk geloof. Doen ze dat wel, dan kunnen ze forse boetes krijgen, worden gearresteerd of het land uitgezet.

Wat doet Open Doors?

Open Doors roept christenen wereldwijd op te bidden voor vervolgde christenen op de Malediven. 

Kaart van de Malediven

Mate van vervolging

Zeer hoog
Geweld 5%
Persoonlijk leven 93%
Familieverband 93%
Gemeenschapsleven 81%
Publieke ruimte 96%
Kerkelijk leven 98%

Soorten vervolging

  • islamitische onderdrukking 
  • georganiseerde misdaad en corruptie
  • overheidswantrouwen  

Over Malediven

Regio
Azië

Hoofdreligie
Islam

Christelijke bevolking
Enkele honderden

Leider
President Mohamed Muizzu

Bid voor de Malediven

De kleine christelijke gemeenschap op de Malediven heeft het zwaar. Ze vragen de wereldwijde kerk om voor hen te bidden.  

  • Wil je bidden voor de weinige christenen in het land? Ze zijn geïsoleerd en hebben veel sociale problemen. Bid dat ze groeien in hun geloof en op God blijven vertrouwen.
  • Bid dat christenen toegang krijgen tot christelijke materialen en andere christenen ontmoeten.  
  • Tien jaar geleden was er bijna nog geen enkele christen op de Malediven. Prijs God dat dit aantal gegroeid is en bid dat steeds meer moslims Jezus Christus leren kennen. 

Nieuws uit De Malediven

Help vandaag nog

Doneer nu

Met jouw gift steun je vervolgde christenen die hulp nodig hebben.

Bedrag

Frequentie

Scroll naar boven