Christen in Mali

Mali is een van de armste landen van Afrika. Het land maakte in het recente verleden twee staatsgrepen mee. Ook nam het geweld en de corruptie in het land toe. Jihadisten gebruikten de chaos om meer macht te krijgen – met succes. In de gebieden waar jihadisten actief zijn, worden christenen gewelddadig vervolgd.  

Waarom worden christenen in Mali vervolgd?

Ongeveer tien jaar geleden namen islamitische extremistische groeperingen de controle over Noord-Mali over. Ze brandden kerken plat en verdreven de christelijke bevolking. De christelijke gemeenschap is nooit volledig hersteld. Christenen in dat gebied leven nog steeds met de dreiging van gewelddadige aanvallen, vooral als ze het evangelie delen. Met de hulp van buitenlandse militairen kon de Malinese regering de opmars van de rebellen terugdringen. Toch is de invloed van de regering sindsdien beperkt. De macht van de radicaalislamitische groeperingen daarentegen groeit en hun territorium breidt uit. Jongens worden gedwongen om zich bij hen aan te sluiten en mee te vechten. Christenen worden hierbij onder dwang bekeerd tot de islam. Sommige christelijke ouders sturen hun zonen naar veiliger gebieden om hen te beschermen. 
 
Het lukt Mali niet om de situatie onder controle te krijgen. Het is er onveilig, zeker voor christenen in het land. Zij lopen het risico om ontvoerd of vermoord te worden. Ook in het zuiden ervaren christenen steeds meer druk.  

Ontmoet Naomi*

“Meer dan eens stuurde mijn familie jihadisten naar mijn huis om mij en mijn gezin iets aan te doen. Op een dag, toen mijn man op zakenreis was, werd hij neergeschoten. Hij werd vermoord vanwege zijn geloof… Ik heb geen idee wat er met zijn lichaam is gebeurd.” 

Naomi (*schuilnaam)

Hoe is het leven voor christenen in Mali?

Veel christenen sloegen op de vlucht voor het geweld van extremisten, zij leven in armoede en onzekerheid. Sommige christenen keerden onder politiebegeleiding terug naar hun huizen, maar de dreiging is nog steeds groot. Zo vallen jihadisten nog regelmatig christelijke dorpen aan, waarbij ze motorfietsen en vee plunderen en christenen om het leven brengen. 
 
Christenen die eerst moslim waren, ervaren extreme vervolging – vooral als hun geloof wordt ontdekt. Ze worden door familie onder druk gezet om hun nieuwe geloof af te zweren. Doen ze dat niet, dan kunnen ze worden gedwongen te scheiden van hun partner, de voogdij over hun kinderen verliezen of worden uitgehuwelijkt aan een moslim. Om de familie-eer te beschermen worden christelijke vrouwen lastiggevallen, bedreigd of zelfs gedood.  

Wat doet Open Doors?

Open Doors bemoedigt de lokale kerk in Mali in samenwerking met lokale partners. Zo steunt Open Doors christenen in Mali bijvoorbeeld met:   

  • discipelschapstrainingen om christenen te leren hoe ze het evangelie kunnen delen in hun omgeving. 
  • trainingen om te leren omgaan met vervolging. In zo’n training leren ze wat de Bijbel zegt over vervolging, hoe ze praktisch moeten handelen vervolgingssituaties en hoe ze hun aanvallers kunnen vergeven. 
  • sociaaleconomische projecten om christenen te helpen in hun eigen inkomen te voorzien. 
Kaart van Mali

Mate van vervolging

Zeer hoog
Geweld 93%
Persoonlijk leven 66%
Familieverband 60%
Gemeenschapsleven 88%
Publieke ruimte 76%
Kerkelijk leven 90%

Soorten vervolging

  • islamitische onderdrukking 
  • georganiseerde misdaad en corruptie
  • etnische vijandigheid 

Over Mali

Regio
Afrika

Hoofdreligie
Islam

Christelijke bevolking
497.000 (2,5%)

Leider
President Assimi Goita

Word ambassadeur 

Geraakt door het lijden van vervolgde broers en zussen? Word ambassadeur en breng de vervolgde kerk onder de aandacht in jouw omgeving.  

Bid voor Mali

Bid je mee voor de vervolgde kerk in Mali?  

  • Bid dat radicaalislamitische groeperingen worden teruggedrongen, bid dat er rust en stabiliteit komt in het land.  
  • Wil je ook bidden voor het werk van Open Doors in het land? Werken in landen als Mali is niet zonder gevaar. Vraag of God alle lokale partners beschermt en het werk in Mali zegent. 
  • Bid voor de vele ontheemden in Mali, onder wie veel christenen. Bid dat ze hun hoop niet verliezen en bid om verandering in hun situatie. 

Nieuws uit Mali

Dorp in Mali 24 augustus 2023

Christenen in Mali weerloos onder wetteloosheid 

Gewapende jihadisten in Mali hebben afgelopen vrijdag dorpen in het midden van het land aangevallen. Daarbij zijn meer dan twintig burgers, onder wie christenen, gedood.   De meeste slachtoffers vielen in het dorp Yarou nabij de stad Bandiagara. In dit dorp zijn zeker zestien inwoners vermoord, meldden persbureau Reuters en veldpartners van Open Doors. Ook het dorp Ydjeli, 25 kilometer verderop, werd aangevallen. In dit overwegend christelijke dorp werden vijf christenen […]

Lees meer
Stijger Mali 14 april 2020

Doodgewaande priester in Mali levend teruggezien in video

Ruim anderhalf jaar na zijn ontvoering is er een teken van leven opgedoken van de ontvoerde priester Pier Luigi Maccali. De 59-jarige Italiaanse pater verdween in september 2018. Maccali’s familie zag in een recente video-opname van 23 seconden tot hun ‘vreugde en verrassing’ de doodgewaande priester terug. “Dit is geweldig nieuws”, reageerde zijn broer Walter Maccali, die als priester in Liberia werkt. “We zijn verheugd en vol hoop dat alles […]

Lees meer

Help vandaag nog

Doneer nu

Met jouw gift steun je vervolgde christenen die hulp nodig hebben.

Bedrag

Frequentie

Scroll naar boven