Elke Indiër hoort hindoe te zijn volgens de Indiase regering. Christenen hebben daarom geen bestaansrecht en hun omgeving herinnert hen hier dagelijks aan. Radicale hindoes sluiten christenen buiten, vallen hen aan en verstoten hen uit hun dorpen. De situatie is sinds de grote stijging op de Ranglijst Christenvervolging van vorig jaar verergerd.

  • Regio: Azië
  • Hoofdreligie: hindoeïsme/islam
  • Inwoners: 1.354.052.000
  • Christelijke bevolking: 65.061.000
  • Aanjagers van vervolging: religieus nationalisme
  • Meest merkbaar in: alle aspecten van het leven
De situatie voor christenen

Radicale hindoes vervolgen christenen op gewelddadige manieren: ze vallen huizen van christenen aan, vernietigen christelijke boeken en sturen bedreigingen via social media. De hindoes worden hierin indirect gesteund door lokale overheden die antibekeringswetten in werking hebben gesteld. Bekering tot het christendom is hierdoor strafbaar. Wanneer christenen aangifte doen van geweld of wanneer er daadwerkelijk geweld plaatsvindt, grijpt de politie vaak niet in.

De nationale overheid moedigt het geweld niet aan, maar is er duidelijk over dat elke Indiër hindoe zou moeten zijn. Dorpsgenoten van christenen delen die mening en proberen christenen op allerlei manieren te doen terugkeren tot het hindoeïsme. Dit gebeurt met name in kleine dorpjes, hoewel ook in steden als Delhi en Mumbai christenen in de gaten worden gehouden.

Voorbeelden van vervolging
  • Gemeenteleden van de 43-jarige pastor Gideon Periyaswamy vonden hun pastor opgehangen aan het dak van zijn huis. De pastor had de week ervoor aangifte gedaan bij de politie vanwege bedreigingen die hij ontving van hindoe-extremisten.
  • Woedende hindoes vielen het afgelopen jaar tientallen kerken aan en mishandelden de aanwezigen.
  • Verschillende staten namen een antibekeringswet aan en zorgden er op deze manier voor dat bekering tot het christendom een strafbaar feit is.
  • Ten minste vijf pastors zijn in 2018 op gewelddadige manier vermoord.
  • Sari was vanaf haar geboorte doof, maar werd genezen in een kerkdienst. Toen ze daardoor tot geloof in de Here God kwam, werd ze door haar vader en broers bedreigd en mishandeld. Ze is naar haar oom en tante gevlucht en woont daar nu.
India is de afgelopen jaren flink gestegen op de Ranglijst Christenvervolging. Daarom vragen christenen in India om voor hen te bidden. Open Doors wil met lokale partners haar impact in India verdubbelen en miljoenen christenen bereiken. Daarom is de meerjarige gebedscampagne ‘Eén voor India’ gestart. Bid je mee? Hier vind je meer informatie over de campagne.

Help vervolgde christenen

Helpt u vervolgde christenen met een gift?
DONEER NU

Gerelateerde nieuwsberichten