1

Noord-Korea

Noord-Korea staat al sinds 2002 op de eerste plaats in de Ranglijst Christenvervolging. Christenen in dit land moeten hun geloof zorgvuldig geheim houden. Wie betrapt wordt, kan zonder pardon de doodstraf krijgen of voor de rest van zijn leven in een verschrikkelijk werkkamp verdwijnen. Vaak wacht de hele familie dan hetzelfde lot. 



  • Regio: Azië
  • Hoofdreligie: atheïsme
  • Inwoners: 25.727.000
  • Christelijke bevolking: 300.000
  • Aanjagers van vervolging: communistische onderdrukking en dictatoriale paranoia
  • Meest merkbaar in: alle aspecten van het leven

De situatie in Noord-Korea
Officieel is Noord-Korea een atheïstische staat. De overheid staat geen godsdienst toe. In plaats daarvan moeten alle inwoners de leiders van het land vereren. Wie dat niet doet, wordt beschouwd als verrader en daar staan de zwaarste straffen op. Dictator Kim Jong-un oogt misschien welwillend. En zijn recente ontmoetingen met de Amerikaanse president Donald Trump leken te wijzen op een opening. Maar aan het harde leiderschap en de strikte ideologie in Noord-Korea is niets veranderd.

Het christendom wordt beschouwd als een gevaarlijke godsdienst waartegen gevochten moet worden. Het bezitten van een Bijbel is strafbaar, samenkomen uiterst riskant. Door voortdurende indoctrinatie zijn mensen alert en bereid om elke verdachte situatie bij de autoriteiten te melden. Kinderen zijn in staat om hun eigen ouders aan te geven.

In deze sfeer van wantrouwen en angst staan geheime christenen in Noord-Korea onder onmenselijke druk. En toch… hun aantal neemt toe.

Voorbeelden van vervolging

  • Recente berichten maken duidelijk dat de politie steeds vaker invallen doet om actief op zoek te gaan naar mensen met ‘afwijkende ideeën’, zoals het christelijk geloof. Om veiligheidsredenen kunnen hier geen details gegeven worden.
  • Een voorbeeld van de angst die christenen zelfs in de privésfeer hebben, is het verhaal van Kim Sang-Hwa*. Op een dag kwam zij erachter dat haar ouders christen waren: ze vond een verstopte Bijbel.
  • Kyung-so*, een geheime gelovige die erin slaagde uit Noord-Korea te ontsnappen, vertelt: “Ik ken zelf drie mensen die door de veiligheidsdienst zijn geëxecuteerd, omdat ze het Evangelie met anderen deelden. Mijn geloof in Jezus Christus had mij ook het leven kunnen kosten.”

Wat doet Open Doors voor Noord-Koreaanse christenen?
Open Doors ondersteunt Noord-Koreaanse christenen door middel van:

  • opvang van vluchtelingen,
  • noodhulp (voedsel, medicijnen, kleding, etc.),
  • christelijke boeken en trainingen (onder meer via radioprogramma’s).
* Schuilnaam

Help vervolgde christenen

Helpt u vervolgde christenen met een gift?
DONEER NU

Gerelateerde nieuwsberichten