Christen in Noord-Korea

Christenen in Noord-Korea lijden zwaar onder vervolging. Het communistische land staat niet voor niets op nummer 1 van de Ranglijst Christenvervolging. Noord-Korea is een totalitaire dictatuur, wat wil zeggen dat één persoon de macht in handen heeft. In Noord-Korea is dat Kim Jong-un, die zich in navolging van zijn vader en opa laat vereren als een god. Hij wordt in het land de ‘Geweldige Leider’ genoemd. Zijn grootvader, ‘Grote Leider’ Kim Il-sung, stichtte in 1948 de Democratische Volksrepubliek Korea.  

Kim Jong-un vervolgt christenen extreem zwaar omdat ze niet de ‘Grote Leiders’ willen aanbidden maar alleen God. Op alle terreinen van het leven wordt het christenen onmogelijk gemaakt hun geloof te belijden. In 2023 werden tientallen Noord-Koreaanse gelovigen uit verschillende ondergrondse kerken ontdekt en geëxecuteerd. Ze werden gedood om hun geloof in Jezus Christus! Ook werden meer dan honderd familieleden van deze christenen naar werkkampen gestuurd. 

Waarom worden christenen in Noord-Korea vervolgd?

Kim Jong-un, die steeds vaker met zijn dochter Kim Ju-ae ten tonele verschijnt, bestuurt Noord-Korea op basis van de Juche-ideologie. Dat deden zijn vader Kim Jong-il en grootvader Kim Il-sung ook. Die leer legt de nadruk op zelfredzaamheid en loyaliteit aan de regerende partij. De leiders van het landen moeten als god worden vereerd. Je moet buigen voor de reusachtige beelden van de leiders op het plein in de hoofdstad Pyongyang. Buitenlandse invloeden worden al tientallen jaren met harde hand uit Noord-Korea geweerd, maar in 2021 trok Kim Jong-un de teugels nog iets strakker aan. Met een nieuwe wet tegen ‘antireactionaire gedachtes’ verbiedt de leider onder meer films, muziek, het gebruik van straattaal, bepaalde kleding en haardracht. Overtreders van de wet riskeren een boete, celstraf of zelfs de doodstraf.  

Meer arrestaties van christenen

Ook christenen ondervinden de gevolgen van invoering van deze wet die zich richt op alles wat anders is dan de heersende ideologie. Christenen worden gezien als een gevaar voor het land en overtreders van de wet. Zo werden in 2023 vijf christenen opgepakt bij een geheime gebedssamenkomst. Na hun arrestatie zijn ze spoorloos verdwenen. De grondwet van Noord-Korea schrijft godsdienstvrijheid voor, maar die is er in de praktijk niet. Zowel christenen als aanhangers van andere godsdiensten hebben te maken met vervolging en worden gevangengezet om hun geloof. Volgens een rapport van The International Bar Association en The Committee for Human Rights in North Korea zijn het vooral christenen die slachtoffer zijn van marteling en ook seksueel geweld in Noord-Koreaanse gevangenissen.   

Hoe is het leven voor christenen in Noord-Korea?

Openlijk christen zijn in Noord-Korea kan niet. Elke vorm van godsdienst is verboden. Er zijn wel zogenaamde showkerken waarmee Kim Jong-un aan bijvoorbeeld toeristen wil laten zien dat er godsdienstvrijheid zou zijn. Met acteurs wordt een prachtige kerkdienst opgetuigd en klinken christelijke liederen. Het is allemaal nep. De realiteit is dat Noord-Korea al meer dan twintig jaar op nummer 1 van de Ranglijst Christenvervolging staat (met uitzondering van 2022, toen Afghanistan de lijst aanvoerde).

De echte kerk in Noord-Korea functioneert er volledig ondergronds. Christenen komen in het diepste geheim samen, soms in een huiskerk, soms op een openbare plek, zoals in een bos of een park. Dat is altijd met gevaar voor eigen leven. Een Bijbel bezitten is een ernstig misdrijf. Mannen hebben een militaire dienstplicht van tien jaar. Als er enige loyaliteit tegenover het christendom wordt ontdekt, heeft dat dramatische gevolgen. Vanwege de dreiging en het groeiende voedseltekort vluchten veel Noord-Koreanen naar het buurland China. Maar ook daar is de kans om ontdekt te worden aanwezig, zeker nu een complex netwerk de grensbewaking verscherpt. Wie gepakt wordt, belandt in een werkkamp of wacht een ergere straf.  

Video: Ji-ho uit Noord-Korea

Wat doet Open Doors?

De missie van Open Doors is om ‘te versterken wat dreigt te sterven’ (Openbaring 3:2). Deze Bijbeltekst is bijzonder goed toepasbaar op de situatie van de kerk in Noord-Korea. Zonder onze steun en ons gebed zouden christenen letterlijk uitsterven. Ofwel door de honger in delen van het land of door de verschrikkelijke situatie in de werkkampen. Open Doors werkt samen met lokale partners in China om Noord-Koraanse christenen te ondersteunen met: 

  • opvang in schuilhuizen 
  • training en trainingsmateriaal 
  • voedsel- en noodhulp  
  • radioprogramma’s. De luisteraars horen Bijbelteksten en preken, maar ook bemoedigingen van christenen over de hele wereld.   

Open Doors vraagt regelmatig gebed voor de 400.000 christenen in het land, bijvoorbeeld in de gebedskalender. Jouw gebed is van onschatbare waarde voor christenen in Noord-Korea. Bid je mee?

“Onze gebeden kunnen komen waar wij niet kunnen komen. Als we bidden, zijn er geen grenzen, geen gevangenismuren en geen gesloten deuren.”

Anne van der Bijl

Kaart van Noord-Korea

Mate van vervolging

Extreem
Geweld 77%
Persoonlijk leven 100%
Familieverband 100%
Gemeenschapsleven 100%
Publieke ruimte 100%
Kerkelijk leven 100%

Soorten vervolging

  • (post-)communistische onderdrukking 
  • overheidswantrouwen 

Over Noord-Korea

Regio
Azië

Hoofdreligie
Agnosticisme 

Christelijke bevolking
400.000 (1,6%)

Regering
Dictatuur

Leider
Kim Jong-un

Bid voor Noord-Korea

Bidden is het krachtigste wat je kunt doen om vervolgde christenen in Noord-Korea te steunen. 

  • Bid voor de 400.000 christenen in Noord-Korea. Dank God dat Hij Zijn kerk bouwt, ook in het meest gesloten land ter wereld. Bid om moed en geloof om vol te houden onder de erbarmelijke omstandigheden in Noord-Korea.  
  • Bid voor gelovigen die hun dagen in strafkampen slijten. Bid om hoop te midden van angst, bid om kracht te midden van uitputtende omstandigheden.  
  • Draag in gebed ook veldwerkers op die hulp bieden aan Noord-Koreaanse vluchtelingen die in China zijn terechtgekomen. Zij zijn vaak lang van huis voor hun werk en dat heeft zijn weerslag op de gezinsleden die ze achterlaten. Bid om rust en vrede in de harten van met name de kinderen van deze veldwerkers.

Nieuws uit Noord-Korea

Satellietfoto uit 2014 van Noord-Koreaans strafkamp 26 januari 2024

‘Kim Jong-un heropende strafkamp lang geleden’

De Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un heeft een gesloten gewaand gevangenenkamp allang weer in gebruik. Kamp 17, dat in 1983 werd gesloten, blijkt al bijna tien jaar weer te fungeren als heropvoedingskamp.   De heropening van Kamp 17 (‘Gaechon’) vond plaats in november 2014, meldt de nieuwssite Daily NK, dat een geheim netwerk heeft in Noord-Korea. Daarmee zette Kim Jong-un de tactiek van zijn voorgangers, Kim Il-sung en Kim Jong-il, voort om […]

Lees meer
Rivier Tumen 1 september 2023

China verscherpt bewaking langs grens Noord-Korea

China voert de bewaking van zijn grens met Noord-Korea fors op. Een complex netwerk van wachttorens, beveiligingscamera’s en andere apparatuur moet voorkomen dat Noord-Koreanen ongezien het land binnenkomen. Open Doors merkt de impact: “Vanuit Noord-Korea naar China reizen is zeer gevaarlijk en veel moeilijker geworden.” De verscherpte bewaking, die vooral zichtbaar is langs de oostgrens, maakt het voor Noord-Koreanen steeds moeilijker om hun autoritaire regime te ontvluchten. Ook humanitaire organisaties […]

Lees meer
Vrouwen in Noord-Korea 9 juni 2023

Vijf christenen in Noord-Korea opgepakt en verdwenen

Noord-Korea heeft vijf christenen opgepakt bij een geheime gebedssamenkomst. De politie was getipt door een informant. Over het lot van het vijftal is niets bekend. De vijf familieleden kwamen op zondag 30 april, nog voor het ochtendgloren, bijeen om samen uit de Bijbel te lezen en te bidden op een boerderij in Tongam, een dorp midden in het land. Dat deden ze vaker, maar dit keer wachtte de politie hen […]

Lees meer

Help vandaag nog

Doneer nu

Met jouw gift steun je vervolgde christenen die hulp nodig hebben.

Bedrag

Frequentie

Radio ministry in Noord-Korea

Evangelie in de ether

In Noord-Korea is de Bijbel een illegaal boek en wordt de leider vereerd als een god. Christen zijn is hier levensgevaarlijk en de overheid doet er alles aan om het christelijke geloof uit te roeien. Er is echter één gebied waar de overheid geen controle over heeft: de ether. Door de donkere nachten van Noord-Korea klinken woorden van hoop. Gelovigen luisteren in het diepste geheim naar christelijke radioprogramma’s, die over […]

Lees het verhaal
Vrouwen met elkaar in gebed

‘Extreme vervolging vereist extreme liefde’

Rebecca werkt in het geheim onder Noord-Koreaanse vluchtelingen. Ondanks de gevaren reist ze naar afgelegen gebieden om vrouwen te bezoeken. “Anderen zijn gepakt en gevangengezet, maar het is een risico dat ik bereid ben te nemen om het evangelie te verkondigen.” Rebecca*, een veldwerker van Open Doors, werkt in het geheim onder Noord-Koreaanse vrouwen die gevlucht of verhandeld zijn en nu illegaal in China leven. Regelmatig reist ze naar het Chinese platteland […]

Lees het verhaal
Scroll naar boven