Christen in Bangladesh

Bangladesh is sinds 1972 een onafhankelijke staat. In de oorspronkelijke grondwet werd alle inwoners recht op vrijheid van geloof beloofd. Maar dat was van korte duur. Slechts drie jaar na het uitroepen van de onafhankelijkheid werd president Sheikh Mujibur Rahman vermoord. In 1988 werd de grondwet gewijzigd en de islam uitgeroepen tot officiële staatsgodsdienst.   

Vandaag de dag wonen er in Bangladesh meer dan 150 miljoen moslims, voornamelijk soennieten. Tot voor kort slaagde het land erin om islamtische radicalisme buiten de deur te houden. Het lijkt er echter op dat dit aan het veranderen is. Kleine minderheden, waaronder hindoes en christenen, hebben te lijden onder aanvallen van radicale moslims.  

Waarom worden christenen in Bangladesh vervolgd?   

In Bangladesh is de islam de staatsgodsdienst en bekleden moslims belangrijke posities. Christenen zijn ver in de minderheid. Vooral bekeerlingen met christenen met een moslim-, hindoe- of boeddhistische achtergrond hebben te lijden onder vervolging. Ze worden onder druk gezet het christelijk geloof af te zweren. Bekering wordt namelijk gezien als verraad aan de cultuur.    

Dubbel kwetsbaar 

In de afgelopen jaren zijn er meer dan een miljoen mensen gevlucht vanuit buurland Myanmar naar Bangladesh. De meerderheid daarvan bevindt zich in Cox Bazar, het zuidoostelijke puntje van het land. Er is een kleine groep bekeerde Rohingya’s onder deze vluchtelingen. Deze groep is dubbel kwetsbaar, omdat ze worden lastiggevallen om zowel hun godsdienst als hun etnische afkomst. 

Hoe is het leven voor christenen in Bangladesh?  

Christenen met een islamitische, hindoeïstische, boeddhistische of etnische achtergrond, worden het sterkst vervolgd – vooral in de dorpen. De laatste jaren lijdt het land ook onder het geweld van extremistische groeperingen. Uit angst voor geweld van extremistische groeperingen komen zij in het geheim bij elkaar.

Als een vrouw in Bangladesh zich bekeert tot het christelijk geloof, zijn de gevolgen ingrijpend. Haar omgeving ziet die stap als verraad van de nationale cultuur en religie. Dat wordt gestraft met mishandeling, verkrachting of gedwongen uithuwelijking. 

In Bangladesh wordt van mannen en jongens verwacht dat zij de leiding hebben over hun gezin en familie. Als zij christen worden, moeten ze rekenen op fysiek geweld vanuit de gemeenschap of familie. Het verhaal van Martin is daar een voorbeeld van. Hij is de enige christen in zijn islamitische dorp en werd in elkaar geslagen door buren, midden op straat

Kerkleiders gaan voorzichtig te werk in het evangeliseren. In het openbaar opereren is vragen om problemen. Zo werd een pastor vals beschuldigd van verkrachting en blijven moslims die kerken aanvallen ongestraft. Ondanks de hevige vervolging komen er nog steeds moslims en hindoes tot geloof. Ze laten zich in het geheim dopen en zijn bereid om Jezus te volgen.  

Ontmoet Bhuttu*

“Mijn vrouw houdt niet meer van mij en mijn familie is mijn vijand geworden. Maar ik heb hen vergeven en houd nog steeds van hen. En ik bid voor hen.”

Bhuttu

Bhuttu moest kiezen: Jezus volgen of zijn vrouw en kind kwijtraken. Hindoeïstische familieleden wilden zijn vrouw aan een ander uithuwelijken en hem verstoten, tenzij hij zou terugkeren naar het hindoeïsme. Bhuttu heet in het echt anders.

Wat doet Open Doors?  

In samenwerking met lokale partners ondersteunt Open Doors de vervolgde kerk in Bangladesh onder andere door:  

  • trainingen. Pasbekeerde christenen krijgen training over het omgaan met vervolging. Wat staat er in de Bijbel over vervolging, hoe kunnen ze hun belagers vergeven en hoe blijven ze staande? 
  • discipelschapstrajecten voor christenen, om ze te leren hoe ze Gods liefde kunnen doorgeven in hun omgeving.  
  • verspreiding van Bijbels en christelijk materiaal in de lokale taal. 
  • noodhulp aan slachtoffers van vervolging en fysiek geweld. 
  • lees- en schrijfonderwijs en sociaaleconomische projecten, zodat christenen een eigen bestaan kunnen opbouwen. 
Kaart van Bangladesh

Mate van vervolging

Zeer hoog
Geweld 84%
Persoonlijk leven 74%
Familieverband 63%
Gemeenschapsleven 75%
Publieke ruimte 65%
Kerkelijk leven 62%

Soorten vervolging

  • islamitische onderdrukking  
  • overheidswantrouwen
  • etnische vijandigheid 

Over Bangladesh

Regio
Azië

Hoofdreligie
Islam

Christelijke bevolking
950.000 (0,7%)

Leider
Premier Sjeik Hasina Wazed 

Kom in actie

Hang de poster met de Ranglijst Christenvervolging op! Vraag hem aan voor thuis, op school of in je kerk.

Bid voor Bangladesh

Jouw vervolgde broers en zussen in Bangladesh hebben het zwaar. Toch houden ze moed. Bid je mee dat ze standhouden in de vervolging? 

Here Jezus, dank U wel dat veel mensen in Bangladesh U leren kennen en zich laten dopen. Uw trouw is groot! Zij hebben zoveel moed. We bidden dat U doorgaat met Uw werk en dat zelfs vervolgers hun leven zullen overgeven aan U. Versterk, bemoedig en bescherm Uw vervolgde kinderen in Bangladesh. Vervul hun hart met hoop en toon hen Uw liefde. Geef hen kracht om vol te houden en genees allen die getroffen zijn door aanvallen. U hebt de wereld overwonnen. In Jezus’ naam, amen. 

Nieuws uit Bangladesh

Vrouw met hoofddoek in Bangladesh 2 mei 2023

Twee kerken in Bangladesh aangevallen

Een Bengaalse moslim heeft op donderdag 27 april vernielingen aangebracht in twee kerken in Anandapur, een wijk in Savar, een voorstad van de hoofdstad Dhaka. De aanvallen veroorzaakten veel angst onder lokale gelovigen. De paniek is ook overgeslagen naar andere kerken in de buurt. Aanvallen en bedreigingen tegen kerken komen steeds vaker voor in Bangladesh. Tegen het einde van de middag viel de jonge moslim een kerk binnen. Hij brak […]

Lees meer
Vrouw met een wond uit Bangladesh 14 oktober 2022

Vijandschap tegen christenen Bangladesh duurt voort

Christenen in Bangladesh zijn doelwit van geweld. Islamitische leiders in het noorden van het land mishandelden een pas bekeerde vrouw. Een katholieke volksvertegenwoordiger overleed vorige week door politiek geweld. Het islamitische Bangladesh heeft geen jaloersmakende reputatie als het gaat om godsdienstvrijheid. Het dichtbevolkte land (165 miljoen inwoners) staat op de 29e plaats van de Ranglijst Christenvervolging. De ruim 600.000 christenen hebben het als kleine minderheid zwaar. Vooral vrouwen hebben het […]

Lees meer
Christen in Bangladesh belaagd 2 maart 2022

Christenen in Bangladesh belaagd

Christenen hebben het in het islamitische Bangladesh niet gemakkelijk. Soms staan ze voor onmogelijke beslissingen.  Zo moet Bhuttu binnen enkele weken kiezen: Jezus volgen of zijn vrouw en kind verliezen. En Martin (foto) is niet veilig in eigen straat: zijn buren sloegen hem in elkaar. De 35-jarige Martin Biman Benarjee, de enige christen in zijn islamitische dorp, geeft bijles om zo de eindjes aan elkaar te knopen voor zijn gezin […]

Lees meer

Help vandaag nog

Doneer nu

Met jouw gift steun je vervolgde christenen die hulp nodig hebben.

Bedrag

Frequentie

Scroll naar boven