Christenen in Pakistan

Christenen in Pakistan voelen zich meer en meer gevangen tussen de islamitische groeperingen die in het land actief zijn en een regering die deze groeperingen gunstig gezind is. Christenen voelen zich kwetsbaar zonder betrouwbare autoriteit die voor hun rechten opkomt. En dan is er ook nog wetgeving die zorgt dat christenen bij het minste of geringste achter de tralies kunnen worden gezet.  

Waarom worden christenen in Pakistan vervolgd?

Toen Pakistan in 1947 onafhankelijk werd, werd het land een islamitische staat. De christelijke gemeenschap die in Pakistan leefde kreeg vrijheid om te blijven samenkomen, maar die vrijheid was en is relatief. Kerken worden streng in de gaten gehouden en zijn in het verleden meermaals doelwit geweest van terroristische aanslagen. De laatste bomaanslag was in 2017 in de stad Quetta. Christenen worden gezien als tweederangsburgers en dat merken gelovigen op allerlei fronten. Discriminatie komt op veel terreinen voor, bijvoorbeeld in het vinden van werk. Christenen krijgen de lastigste en smerigste baantjes toebedeeld. 

De beruchte blasfemiewet­ten  

In Pakistan worden christenen heel vaak vervolgd door de wet op de godslastering. Deze blasfemiewet stelt het beledigen van de islam en de profeet Mohammed strafbaar. Maar wanneer doe je dat? Asia Bibi werd veroordeeld vanwege godslasterering na onenigheid met haar islamitische collega’s over de vraag of ze een waterglas met hen mocht delen. De christelijke broers Qaiser en Amoon Ayub zouden godslasterlijke teksten op een weblog hebben gepost. Volgens de twee was die website echter al een paar jaar niet meer in gebruik en heeft iemand onder de naam van Qaiser nieuwe posts geplaatst. Op godslastering staat de doodstraf en die kregen Asia, Qaiser en Amoon ook opgelegd. Gelukkig is deze nog nooit daadwerkelijk uitgevoerd. Asia kwam na negen jaar gevangenschap vrij, de twee broers zitten nog in de cel.  

Hoe is het leven voor christenen in Pakistan?

Dat Asia Bibi in 2019 werd vrijgesproken van godslastering was voor veel christenen een bemoediging. Het dagelijks leven is er echter niet makkelijker op geworden. Nog altijd vinden er voortdurend arrestaties, beschuldigingen en rechtszaken plaats vanwege blasfemie. Hoewel de blasfemiewetten ook nadelig zijn voor andere religieuze minderheden in Pakistan worden ze verreweg het vaakst gebruikt om christenen te vervolgen. Zo werd in augustus 2023 een christelijke wijk in Jaranwala aangevallen, waarbij twintig kerken en tientallen woningen werden vernield. De onrust brak uit na beschuldigingen over ontheiliging van de Koran door christenen. Ongeveer een kwart van alle beschuldigingen op basis van deze wetten zijn tegen christenen, terwijl zij nog geen 2 procent van de bevolking in Pakistan uitmaken. Christenen worden als minderwaardig beschouwd. Jonge meisjes lopen het risico om verkracht te worden of worden uitgehuwelijkt aan een islamitische man.  

Ontmoet Tahir 

In het Open Doors-bezoekerscentrum zie en hoor je de verhalen van vervolgde christenen wereldwijd. Bijzonder is het verhaal van Tahir Iqbal in Pakistan.

In de nagebouwde gevangeniscel in het bezoekerscentrum zie je zijn eetgerei liggen, evenals zijn Bijbel en notitieboekje. Tahir mocht niet met andere gevangenen samen eten, omdat hij als christen werd bestempeld als onrein. In de cel hoor je via een geluidsdouche de indrukwekkende verhalen van gevangen geloofsgenoten.  

Wat doet Open Doors? 

Open Doors werkt in landen in de Golfregio actief samen met lokale samenwerkingspartners en een netwerk van kerken. Vanwege de gevoeligheid van het werk en de veiligheid van medewerkers kunnen we niet vertellen wat voor werk Open Doors in deze regio doet.  

Kaart van Pakistan

Mate van vervolging

Extreem
Geweld 100%
Persoonlijk leven 79%
Familieverband 83%
Gemeenschapsleven 90%
Publieke ruimte 90%
Kerkelijk leven 78%

Soorten vervolging

  • islamitische onderdrukking
  • overheidswantrouwen 
  • georganiseerde misdaad 
  • etnische vijandigheid 

Over Pakistan

Regio
Azië

Hoofdreligie
Islam 

Christelijke bevolking
4.194.000 (1,8%)

Regering
Federale Presidentiële Republiek

Leider
Premier Anwar ul Haq Kakar

Bid voor Pakistan

Christenen in Pakistan moeten voortdurend op hun hoede zijn. Om vol te kunnen houden, hebben ze jouw gebed heel hard nodig. 

  • Bid om bescherming voor christelijke meisjes. Het komt te vaak voor dat zij worden ontvoerd en seksueel misbruik moeten meemaken. Bid dat dit stopt.  
  • Bid voor christenen die gevangen zitten om hun geloof, zoals de broers Qaiser en Amoon. Vraag God om hen een lied of een Bijbeltekst in gedachten te brengen waar ze hoop uit kunnen putten.   
  • Bid dat mensen met invloed in Pakistan opstaan om zich uitspreken tegen de blasfemiewetten in Pakistan, zodat er een einde komt aan valse beschuldigingen van christenen op grond van deze wetten. 

Nieuws uit Pakistan

Kerk in Jaranwala 21 augustus 2023

Sfeer in Jaranwala blijft gespannen​​​​​​​

In de Pakistaanse stad Jaranwala blijft de situatie gespannen, nadat vorige week een woedende menigte ruim twintig kerken en tientallen woningen in een christelijke wijk had vernield. De onrust brak uit na beschuldigingen over ontheiliging van de Koran door christenen. De autoriteiten in de provincie Punjab nemen de zaak hoog op, na felle protesten in in binnen- en buitenland. De belangrijkste aanstichters van het geweld zouden zijn opgepakt en de […]

Lees meer
Verwoeste kerk in Pakistan 18 augustus 2023

Pakistaanse christenen smeken om gebed en gerechtigheid 

Christenen in Pakistan vragen dringend om gebed voor hun veiligheid. Een woedende menigte stak woensdag in de stad Jaranwala kerken in brand en verwoestte huizen van christenen. Het volksgericht volgde na geruchten over godslastering: christenen zouden een Koran hebben ontheiligd door die in brand te steken.  Volgens media  en mensenrechtengroeperingen zijn ten minste twintig kerken aangevallen. Honderden extremistische moslims bestormden kerkgebouwen, vernielden het interieur, Bijbels en kruizen en stichtten brand. Ook […]

Lees meer
Mensen lopen door het water 19 september 2022

Pakistan: Verwoestende overstromingen storten land in verdere onzekerheid 

Pakistan ondergaat een natuurramp. Een derde van het land staat onder water. Door een heftig regenseizoen in combinatie met het smelten van de gletsjers, breken de dijken langs de westelijke grens van het land. Het land heeft daarnaast te maken met een kwakkelende economie, een golf van geweld en politieke instabiliteit. Christenen in Pakistan worden vaak verwaarloosd en vervolgd vanwege hun geloof. Onze broeders en zusters, die al een moeilijk […]

Lees meer

Help vandaag nog

Doneer nu

Met jouw gift steun je vervolgde christenen die hulp nodig hebben.

Bedrag

Frequentie

Scroll naar boven